expanzia do zahraničia

Spoznaj pravidlá pre úspešnú a ziskovú expanziu.

Jan 02, 2025

Dnes budem písať na zaujímavú tému expanzia do zahraničia.

Často sa hovorí o veľkých úspešných firmách, ktorým expanzia ide super. Avšak na každú takúto firmu je desať neúspešných, ktoré sa pri expanzii trápia.

 

Aké sú piliere úspešnej expanzie?

1. Základ pre expanziu

Pred vstupom na nové trhy si položme otázku: 

Mám dobré fungujúci biznis model?

Často keď sa firmám nedarí na lokálnom trhu, siahnu po expanzii ako po záchrane. To však málokedy funguje.

Hlavne je veľmi riskantné a náročné vstupovať na na nové trhy, kde už je silná konkurencia. 

Vstup na nové krajiny je ok, keď:

  • Máte dobrý produkt alebo biznis model
  • Máte know how pre expanziu (hlavne marketing)
  • Máte na to pripravené investície

V praxi často vidím, že firmy majú dobrý produkt ale pohoria v zahraničí kvôli slabému marketingu.

Často sa tiež na nové trhy pristupuje stratégiou "najprv si zarobme a potom navyšujme". Avšak takto kampane nezískajú dáta pre lepšie výsledky. Napr pre také Nemecko potrebujeme min. 100 eur denne reklamný budget.

 

2. Výber krajín 

Kam expandovať?

V praxi sa firmy často ženú hneď na západ, do Nemecka, Rakúska či UK a lákajú ich veľké trhy. To je veľmi riskantné. Západné trhy sú:

  • drahé z pohľadu marketingu
  • väčšinou so silnou konkurenciou
  • zákazníci majú vysoké nároky 
  • ziskovosť sa dosahuje dlhodobo, prvé roky je často strata

Variantou sú trhy v našom regióne - Slovensko, Česko, Poľsko, Maďarsko. S dobrým produktom (alebo s dobrým marketingom) dokážete na týchto trhoch rýchlo dosiahnuť ziskovosť a rast. 

Ďalšou zaujímavou variantov sú Balkánske krajiny plus Rumunsko. Viete že práve v týchto krajinách je extra silný Gymbeam? Tieto krajiny sú zaujímavé nízkou cenou za marketing (priemerné CPC) a veľkosťou trhu. 

Podobne zaujímavé sú Pobaltskej krajiny. Trochu menšie trhy, ale dobrá kúpyschopnosť a nízka konkurencia. 

 

3. Globálne stratégie 

Ak to s expanziou myslíte naozaj vážne, nie je problém aj s globálnou expanziou.

Napríklad vo firme Boataround sme za 4 roky rástli zo 4 na 35 krajin.

Takýto rast má svoje špecifiká:

  • Produkt musí byť špičkový 
  • Marketing musí byť špičkový 
  • Výber krajín je kľúčový 
  • Bez investícií to nejde

Expandovať v desiatkach krajín si vyžaduje extrémne dobrý marketing. Nemôžete predávať všetko a všade, lebo ziskovosť je všade iná. Základom je preto pokročilá automatizácia v marketingu.

Snažíte sa tiež vytvoriť zdravý mix krajín. Sú napríklad malé a ziskové krajiny a potom sú veľké a stratové krajiny. Na veľkých trhoch si budujete pozíciu dlhodobo (aj za cenu straty prvých období). Cash flow vám prinášajú malé krajiny, kde viete rýchlo dosahovať zisk.

 

14 dňový email kurz Základy Performance

Tento blog post je súčasťou email kurzu Základy Performance.

Po dobu 14 dní ti každý deň príde email na performance tému.
Chceš sa prihlásiť? Stačí vyplniť formulár.
Kurz je zdarma. 🙂

Prihlásiš sa do (free) email kurzu Základy Výkonnostnej Reklamy. Prihlásiš sa tiež do newslettra Performance Akadémie.